@article { author = {Hedayati, Vahideh and Khosravi, Atyie and khaghani, leili and Naghibzade, Zahra and Delkhahi, Shokoufeh and Hedayati, Alireza}, title = {Determining the origin of catfish , squid and crabs in gelatinous products by genetic methods for the first time in Iran}, journal = {Journal of Halal Research}, volume = {3}, number = {3}, pages = {1-11}, year = {2020}, publisher = {Halal Research Center of Islamic Republic of Iran Tel: +98-21-88909033 Fax Number: +98-21-88890858 Email Address: Ph@halal.ac.ir IR.MCIG NO. 83505 Director-in-Charge: Dr. Naficeh sadeghi Editor-in-Chief: Dr. Behrooz Jannat}, issn = {2676-5624}, eissn = {2676-5632}, doi = {10.30502/h.1399.122665}, abstract = {Introduction: Gelatin is an animal by-product obtained from the relative hydrolysis of collagen tissue in various parts of the animal body. Therefore, determining the solubility of the type of fish or marine used in gelatin, fat-soluble vitamins, unsaturated fatty acids and products containing them is necessary for some Islamic religions. Today in many gelatin products, especially supplements and gelatin capsules imported to Iran, different species of crabs, catfish and squid is used, which no way to identify them has been reported. Methods: Based on Bioinformatics studies and genes available in databases, specific primers were designed for qualitative trace crabs, catfish and squid in gelatin capsules and supplements. Then the PCR method was optimized. Finally, the extracted DNA was amplified with specific primers and detected on agarose gel. Results: PCR reaction optimization was performed for specific primers for crab, catfish and squid, so bands 147, 124 and 112 bp were observed on the agarose gel, respectively. Specificity stability and reproducibility of the method for each pair of primers was confirmed. Then the PCR with extracted DNAs from the gelatin capsules were done with primers. Also, the sequencing of the amplified band with general aquatic primers confirmed the mentioned results. Conclusion: In this study, for the first time, with PCR method and designed specific primers can detect the crab, catfish and squid qualitatively in gelatin or products containing it, such as gelatin capsules, supplements and collagen, in a short time, before entering the country.}, keywords = {Gelatin capsules,Crab,Squid,Catfish,PCR method}, title_fa = {تعیین منشا گربه ماهی ، ماهی مرکب و خرچنگ در محصولات ژلاتینی به روش ژنتیکی برای اولین بار در ایران}, abstract_fa = {مقدمه: ژلاتین یک محصول فرعی حیوانی است که از هیدرولیز نسبی بافت کلاژن بخش­های مختلف بدن حیوانات به دست می‌آید؛ بنابراین تعیین حلیت نوع ماهی یا آبزی استفاده ‌شده در ژلاتین، ویتامین­ های محلول در چربی، اسیدهای چرب غیراشباع و محصولات حاوی آن‌ها برای برخی مذاهب اسلامی ضروری است. امروزه در بسیاری از محصولات ژلاتینی، به‌ویژه مکمل­ها و کپسول­های ژلاتینی وارداتی به ایران، از ژلاتین گونه­ های مختلف خرچنگ، گربه­ ماهی و ماهی مرکب استفاده می­ شود که تاکنون روشی برای شناسایی آن‌ها گزارش نشده است. روش کار: براساس مطالعات بیوانفورماتیکی و ژن­های موجود در پایگاه ­های اطلاعاتی، پرایمرهای اختصاصی برای ردیابی کیفی خرچنگ، گربه ­ماهی و ماهی مرکب در کپسول ­های ژلاتینی و مکمل­ ها طراحی شدند. سپس بهینه­ سازی روش PCR انجام شد. نهایتاً DNA استخراج ‌شده از پرایمرهای اختصاصی هریک از گونه­ها تکثیر و بر روی ژل آگارز رویت شد. یافته­ ها: بهینه ­سازی واکنش PCR برای پرایمرهای اختصاصی خرچنگ، گربه ­ماهی و ماهی مرکب انجام و به ترتیب باندهای 147، 124 و 112 جفت بازی بر روی ژل آگارز رؤیت شد. اختصاصیت، پایداری و تکرارپذیری روش برای هر جفت پرایمر بررسی شد. سپس PCR با DNA های استخراج ­شده از کپسول­ های ژلاتینی و پرایمرها انجام شد. همچنین، توالی­یابی باند تکثیر شده با پرایمرهای عمومی آبزیان نیز نتایج فوق را تائید کرد. نتیجه: در این مطالعه برای اولین بار با روش PCR و با استفاده از پرایمرهای طراحی‌شده اختصاصی در مدت ‌زمانی کوتاه می­ توان ردیابی کیفی خرچنگ، گربه ­ماهی و ماهی مرکب را در ژلاتین یا محصولات حاوی آن نظیر کپسول­ های ژلاتینی، مکمل­ها و کلاژن قبل از ورود به کشور انجام داد.}, keywords_fa = {کپسول‌های ژلاتینی,خرچنگ,ماهی مرکب,گربه‌ماهی,روش PCR}, url = {https://jh-per.halal.ac.ir/article_122665.html}, eprint = {https://jh-per.halal.ac.ir/article_122665_2fab62d0d936df39c3ad10d6f7b8fb0c.pdf} } @article { author = {purskandary, mohammad javad}, title = {Examining the educational principles contained in the verses of Daleh on eloquence and sanctity}, journal = {Journal of Halal Research}, volume = {3}, number = {3}, pages = {12-30}, year = {2020}, publisher = {Halal Research Center of Islamic Republic of Iran Tel: +98-21-88909033 Fax Number: +98-21-88890858 Email Address: Ph@halal.ac.ir IR.MCIG NO. 83505 Director-in-Charge: Dr. Naficeh sadeghi Editor-in-Chief: Dr. Behrooz Jannat}, issn = {2676-5624}, eissn = {2676-5632}, doi = {}, abstract = {< p >One of the important issues that the human system seeks in all areas is the issue of education, which is why all schools of anthropology seek to explain their educational standards. The religion of Islam is no exception to this rule and seeks true education with the revelation of the Qur''an and the sending of the Messenger. In the meantime, the book of the Qur''an, as a book revealed by God, is the best book because it has educational laws in all details of life, one of which is the issue of eating and drinking. This study aims to examine the verses on the sanctity or sanctity of the heart, to mention the educational principles related to this field, which are critical and vital in their position. In this way, first these verses are extracted and in the next stage, according to the contextual use that can be taken from the concepts contained in the verses, the principles of education related to eating and drinking are taken from these verses.}, keywords = {" permission of consuming"," prohibition of consuming","Education","Educational principles"}, title_fa = {بررسی اصول تربیتی موجود در آیات داله بر حلیت و حرمت اکل}, abstract_fa = {< p>یکی از مسائل مهم نظام انسانی در تمام حیطه‌ها، مسئله تربیت است. به همین علت تمامی مکاتب انسان‌شناسی به دنبال تبیین موازین تربیتی خود هستند. دین مبین اسلام نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با نزول قرآن و ارسال رسل به دنبال تربیت حقیقی بوده است. دراین‌بین، قرآن به‌عنوان کتاب نازل‌شده از جانب خداوند، بهترین کتاب برای این مهم است که در تمامی جنبه ­های زندگی قانون تربیتی دارد. یکی از آن جنبه­ ها، خوردن و آشامیدن است. هدف این پژوهش این است که با بررسی آیات داله بر حرمت و یا حلیت اکل، به اصول تربیتی مربوط به این حیطه پرداخته شود که در جایگاه خود بسیار مهم و حیاتی هستند. بدین‌صورت که ابتدا این آیات استخراج‌شده و در مرحله بعد با توجه به استفاده سیاقی که از مفاهیم موجود درآیات می‌توان برداشت کرد، اصول تربیتی مربوط به خوردن و آشامیدن، از این آیات برداشت شده است.}, keywords_fa = {"حلیت اکل","حرمت اکل"," تربیت"," اصول تربیتی"}, url = {https://jh-per.halal.ac.ir/article_122715.html}, eprint = {https://jh-per.halal.ac.ir/article_122715_64d9e3258e94d42fdb47a28d51d303d7.pdf} } @article { author = {Maleki-Ravasan, Naseh and Biabangard esfahani, Elham and Biabangard esfahani, Elahe and Alipour, Hamzeh}, title = {Comparison of Quranic views on arthropods with contemporary scientific and health results.}, journal = {Journal of Halal Research}, volume = {3}, number = {3}, pages = {31-48}, year = {2020}, publisher = {Halal Research Center of Islamic Republic of Iran Tel: +98-21-88909033 Fax Number: +98-21-88890858 Email Address: Ph@halal.ac.ir IR.MCIG NO. 83505 Director-in-Charge: Dr. Naficeh sadeghi Editor-in-Chief: Dr. Behrooz Jannat}, issn = {2676-5624}, eissn = {2676-5632}, doi = {10.30502/h.2021.239341.1026}, abstract = {The Quran, the great and eternal miracle of the prophet Mohammad (S) is the charter of the wellbeing and human conduct. The current study compares the views of the Quran about arthropods with the scientific & health results of the contemporary period. Arthropod names where directly or indirectly implied in the Quran were retrieved. Then, for each, the interpretations were given according to the scientific facts and interpret books. Also, their health importance and Halal food regard to the translation and interpretations were discussed. God has talked about 9 arthropod names in the Quran Among them is honey, which is Halal and healing. The name of these arthropods with various purposes is to use proof and reason for human beings, the torment of infidels descends, the similitude of human beings on the Day of Resurrection, the communication of arthropods with human beings, the proof of jinns' ignorance of the unseen, revelation to non-human beings and the weakness of other gods and Halal food have been used. In the meantime, arthropods have been used more as examples, and the emphasis on reason in Quranic allusions has been emphasized 49 times in the Quran. Centuries later, the truth of medical and health fields such as the plague, malaria, and maggot therapy to wound healing mentioned in the Quran has now been identified in detail and brought closer to reality. The various aspects of the creation of animals, especially arthropods, form a significant part of Quranic verses. Therefore, human beings can benefit from this perspective as well.}, keywords = {Quran,Arthropods,Health,scientific,Contemporary period}, title_fa = {مقایسه نظرات قران پیرامون بندپایان با نتایج علمی و بهداشتی دوره معاصر}, abstract_fa = {قرآن، معجزه ابدی حضرت محمد (ص)، در تمامی اعصار و ادوار پاسخگوی همه نیازهای جامعه بشری است. هدف از این مطالعه، مقایسه­ی نظرات قرآن پیرامون بندپایان با نتایج علمی و بهداشتی دوره معاصر است. بندپایانی که به­طور مستقیم و یا غیرمستقیم در آیات و یا قصص قرآنی به آن‌ها اشاره شده است. این بخش­ها استخراج و سپس هرکدام، منطبق بر کتب‌ تفسیر و حقایق علمی ، تفسیر شده­اند. و همچنین به اهمیت بهداشتی بعضی از بندپایان و زنبورعسل با توجه به ترجمه و تفاسیر، پرداخته‌شده است. خداوند در قرآن از 9 بندپا نامبرده است که ازجمله آن‌ها زنبورعسل است که آن را حلال و شفابخش عنوان کرده است. نام این بندپایان با مقاصد مختلف و با برهان و دلیل برای انسان استفاده شده است؛ مثلاً در موضوعات نزول عذاب بر کافران، تشبیه حالات انسان در قیامت، برقراری ارتباط بندپایان با انسان، اثبات نبود آگاهی جنّیان از غیب، وحی بر موجودات غیر از انسان، ناتوانی معبودهای غیرحقیقی، خوراکی حلال، نام بندپایان به‌کاررفته است. دراین‌بین، از بندپایان بیشتر به‌عنوان‌مثال استفاده شده است.  این نکته گفته شود که ریشه عقل در قرآن 49 بار به‌کاررفته و بر تعقل تأکید شده است. بعد از قرن­ها در قرآن حقایقی در مسائل­ بهداشتی و پزشکی مانند بیماری‌های طاعون، مالاریا و یا لارو درمانی زخم‌های مزمن، اشاره شده ­است که هم‌اکنون از طریق علم و نتایج علمی دوره معاصر به واقعیت نزدیک شده‌اند. جوانب مختلف آفرینش حیوانات به‌ویژه بندپایان، بخش قابل‌توجهی از آیات قرآنی را تشکیل می‌دهند. بنابراین انسان‌ها از این منظر نیز می‌توانند، بهره ببرند.}, keywords_fa = {قرآن,حشرات,علمی,بهداشتی,بندپایان و دوره معاصر}, url = {https://jh-per.halal.ac.ir/article_122717.html}, eprint = {https://jh-per.halal.ac.ir/article_122717_a1b35f42b8b3aa8d3129931032ebba44.pdf} } @article { author = {mahmoudi, akbar}, title = {Jurisprudential research on the validity of a halal trademark}, journal = {Journal of Halal Research}, volume = {3}, number = {3}, pages = {49-64}, year = {2020}, publisher = {Halal Research Center of Islamic Republic of Iran Tel: +98-21-88909033 Fax Number: +98-21-88890858 Email Address: Ph@halal.ac.ir IR.MCIG NO. 83505 Director-in-Charge: Dr. Naficeh sadeghi Editor-in-Chief: Dr. Behrooz Jannat}, issn = {2676-5624}, eissn = {2676-5632}, doi = {10.30502/h.2021.242008.1036}, abstract = {Halal trademark is one of the emerging issues in this article for the first time with the method of descriptive research, critical analysis and library and field documents, jurisprudential study. The Halal mark is a brand and commercial certificate issued by some reputable centers to guarantee the Halal status of consumer products for commercial and industrial centers. This sign raises the suspicion of the Halal status of products and since it arises from new issues and is not found in religious texts, it is one of the examples of tools that cause absolute suspicion, so it is valid only among those who believe in the absolute suspicion. The halal mark is a valid Sharia from the UAE, which is valid if it is not counterfeit on products and does not conflict with other evidence. This credit is general and it does not matter if the center is the producer of Muslim or infidel products and the seller of Muslim or infidel products and the market for its sale belongs to Muslims or infidels. This sign precedes the rule of non-purification and acceptance of non-purification. In the event of a conflict between consumer science and a mark, consumer science takes precedence because disconnection is superior to suspicion. Assuming that the evidence is in conflict with the sign, the evidence is paramount, because it is stronger than the sign in the discovery. In case of conflict between a single news item and a sign, according to the promise of the suspicion that the single news is special and specific suspicion takes precedence over the absolute suspicion, the single news takes precedence. Both are invalid and must be acted upon in accordance with practical principles.}, keywords = {Halal Trademark,Credit,Halal Goods,Halal Products}, title_fa = {پژوهشی فقهی درباره اعتبار علامت بازرگانی حلال}, abstract_fa = {علامت بازرگانی حلال از مسائل نوپدید است که در این‌مقاله برای نخستین‌بار با روش‌تحقیق توصیفی تحلیلی انتقادی و اسناد کتابخانه‌ای و میدانی بررسی فقهی می‌شود. نشان حلال ، برند و گواهی بازرگانی است که جهت تضمین حلیت محصولات مصرفی برای مرکزهای تجاری و صنعتی از سوی برخی‌ مرکزهای معتبر صادر می‌شود. این ‌نشان موجب ظن به حلیت محصولات شده و ازآن‌ جایی‌که از مسائل نو پدید بوده و در متون شرعی یافت نمی‌شود، از مصادیق ابزارهایی است که موجب ظنون مطلق به‌حساب می‌شود، ازاین‌رو تنها درنزد قائلان به اعتبار ظنون مطلق اعتبار دارد. نشان حلال از امارات معتبر شرعی است که درصورت عدم‌احراز جعلی‌بودن آن بر محصولات و عدم‌تعارض آن با ادله دیگر اعتبار دارد. این اعتبار عمومیت داشته و فرقی ندارد که مرکز تولیدکننده محصولات مسلمان یا کافر باشد و فروشنده محصولات مسلمان یا کافر باشد و بازار فروش‌آن متعلق به مسلمانان یا کافران باشد. این نشان بر قاعده عدم ‌تذکیه و استصحاب عدم‌تذکیه مقدم است. درصورت تعارض علم مصرف‌کننده با نشان، علم مصرف‌کننده مقدم است، زیرا قطع بر ظن برتری دارد. در فرض تعارض بینه با نشان، بینه مقدم است، زیرا در کشف از واقع قوی‌تر از نشان است. در هنگام تعارض خبر واحد با نشان، بنابر قول به ظن خاص بودن خبر واحد و تقدم ظن خاص بر ظن مطلق، خبر واحد مقدم است و بنابر قول به ظن مطلق بودن خبر واحد یا ظن خاص بودن آن و برابری ظن خاص با ظن مطلق، هردو از اعتبار ساقط شده و باید براساس اصول عملی اقدام کرد.  }, keywords_fa = {علامت بازرگانی حلال,نشان حلال,اعتبار,کالای حلال,محصولات حلال}, url = {https://jh-per.halal.ac.ir/article_122718.html}, eprint = {https://jh-per.halal.ac.ir/article_122718_4bb1d06f48a01c7bc36e80342a94f124.pdf} } @article { author = {maghami, javad and salehi, ali}, title = {Halal fashion and clothing and its impact on the spiritual health of society}, journal = {Journal of Halal Research}, volume = {3}, number = {3}, pages = {65-80}, year = {2020}, publisher = {Halal Research Center of Islamic Republic of Iran Tel: +98-21-88909033 Fax Number: +98-21-88890858 Email Address: Ph@halal.ac.ir IR.MCIG NO. 83505 Director-in-Charge: Dr. Naficeh sadeghi Editor-in-Chief: Dr. Behrooz Jannat}, issn = {2676-5624}, eissn = {2676-5632}, doi = {10.30502/h.2021.243510.1042}, abstract = {Coverage is one of the basic human needs and affects his personal and social life. In his nature, man has characteristics such as aesthetics, desire for security and peace, and seeks self-satisfaction. On the other hand, in his social interactions, he needs security, peace, being seen, approved and in general social satisfaction. Coverage indicators can play a positive or negative role as the main variables in this field. Various brands in the field of clothing industry design, produce and supply clothing according to these individual and social human needs. Halal clothing as one of the leading brands in the world, with special indicators that prefer spiritual health to physical health, has many positive effects on quality and enhancement of spiritual health indicators in society. The research method in this article is library and field. Research tools include a written questionnaire, observation, oral interview and library study. The results of research show that halal clothing, due to the innate human desire for security, peace, psychological satisfaction, aesthetics and desire for beauty, as well as personal and social health, can quickly be appreciated by manufacturers and consumers of clothing To be established as a leading industry in the world.}, keywords = {Halal clothing,Spiritual Health,mental satisfaction,fashion,Aesthetics}, title_fa = {مد و پوشاک حلال و تاثیر آن بر سلامت معنوی جامعه}, abstract_fa = {پوشش یکی از نیازهای اولیه بشری است و در زندگی فردی و اجتماعی او تاثیرگذار است. انسان در فطرت خود، ویژگی‌هایی همچون زیبایی‌خواهی، میل به امنیت و آرامش دارد و به دنبال رضایتمندی از خود است. از طرفی، او در تعاملات اجتماعی خود نیازمند امنیت، آرامش، دیده شدن، تایید شدن و به طور کل رضایتمندی اجتماعی است. شاخص های پوشش می‌تواند به عنوان متغیرهای اصلی در این زمینه نقش مثبت یا منفی ایفا کند. برندهای مختلفی در زمینه صنعت پوشاک با توجه به این نیازهای فردی و اجتماعی بشر، اقدام به طراحی، تولید و عرضه لباس می کنند. پوشاک حلال به عنوان یکی از برندهای مطرح در دنیا، با دارا بودن شاخص‌های ویژه که سلامت معنوی را بر سلامت ظاهری ترجیح می دهد، اثرات مثبت فراوانی در کیفیت‌افزایی و بالابردن شاخص‌های سلامت معنوی در جامعه دارد. روش تحقیق در این مقاله کتابخانه‌ای و میدانی است. ابزارهای تحقیق عبارتند از پرسشنامه کتبی، مشاهده،  مصاحبه شفاهی و مطالعه کتابخانه ای. نتایج تحقیق نشان می دهد پوشاک حلال، به دلیل میل فطری بشر به امنیت، آرامش، رضایتمندی روانی، زیبایی خواهی و میل به زیبا بودن و در عین حال سلامت فردی و اجتماعی، به سرعت می تواند مورد اقبال و توجه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پوشاک قرار گیرد و به عنوان یک صنعت پیشرو در جهان عرض اندام کند.}, keywords_fa = {پوشاک حلال,سلامت معنوی,رضایتمندی روانی,مد,زیبایی شناسی}, url = {https://jh-per.halal.ac.ir/article_128734.html}, eprint = {https://jh-per.halal.ac.ir/article_128734_bd08cedea86fcd31cb69088ca5e4fc41.pdf} } @article { author = {Jannat, Behrooz and Behzad, Masoomeh and Oveisi, Mohammad Reza and Hajimahmoodi, Mannan and Karami, Soodeh and sadeghi, Nafiseh}, title = {Survey of phenol content and antioxidant activity in a variety of malt drinks available in Tehran market}, journal = {Journal of Halal Research}, volume = {3}, number = {3}, pages = {81-91}, year = {2020}, publisher = {Halal Research Center of Islamic Republic of Iran Tel: +98-21-88909033 Fax Number: +98-21-88890858 Email Address: Ph@halal.ac.ir IR.MCIG NO. 83505 Director-in-Charge: Dr. Naficeh sadeghi Editor-in-Chief: Dr. Behrooz Jannat}, issn = {2676-5624}, eissn = {2676-5632}, doi = {10.30502/h.2021.241551.1030}, abstract = {Introduction: They are involved in free radicals by causing oxidative stress in chronic diseases such as cancer, atherosclerosis, and diabetes and also in the aging process. Antioxidants are the best way to fight free radicals. Plants are rich sources of natural antioxidants and total phenolic.                        Objective: This study was designed to measure the amount of total phenol and antioxidant activity of malt beverages in Tehran market.                                                                                                          Methods: In this study, 123 samples of non-alcoholic beer in Tehran market (domestic and imported) were prepared. Antioxidant activity was measured by FRAP (Ferric Reducing Ability of Plasma) method and total phenolic content was measured by Folin reagent and by spectrophotometer. The standard concentration of total phenolic compounds was measured using the gallic acid standard curve.                  Results: The highest content of total antioxidants and total phenols in sample No. 2 were 4.29 µg /ml and 5.80 µg /ml, respectively. The lowest content of total antioxidants and total phenol in sample No. 6 were 1.33 µg / ml and 1.19 µg/ml, respectively. There was a significant difference between the amount of total phenol and total antioxidant capacity in domestic and imported samples and had a higher antioxidant content of imported samples. Which was related to the malting process and the raw materials used. The total phenolic content of domestic malted drinks and imported malted drinks were in the range of 1.10-4.18 μM and 1.58-4.33 μM, respectively. But there was no significant difference between the two groups in terms of antioxidant content. It was observed that the content of total phenol and total antioxidants in classical malted drinks was higher than malted drinks with different flavors.                  Discussion and Conclusion: The results show that classic malted drinks are a potential source of antioxidants and total phenols.                                                                                                                  }, keywords = {Anti-oxidant,Total phenolic,Alcohol free beers,Imported,domestic}, title_fa = {بررسی میزان فنول و فعالیت آنتی اکسیدانی در انواعی از نوشیدنی های مالت دار موجود در بازارتهران}, abstract_fa = {مقدمه: رادیکال های آزاد با ایجاد تنش ‌های اکسیداتیو در بیماری های مزمن مثل سرطان، آترواسکلروز، دیابت و همچنین در فرآیند پیری درگیر می‌شوند. آنتی اکسیدان ها بهترین راه مقابله با رادیکال های آزاد و گیاهان منابعی سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی هستند. ماءالشعیر یک نوشیدنی غیر الکلی می باشد که در نسل جوان در کشورهای اسلامی مصرف فراوانی دارد و بدلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانیو توتال فنولی مورد توجه می باشد.هدف: این مطالعه جهت اندازه گیری میزان توتال فنول و فعالیت آنتی اکسیدانی ماءالشعیر های موجود در بازار تهران طراحی گردید.                                  روش بررسی: در این مطالعه 123 نمونه از ماءالشعیرهای موجود در بازار تهران (داخلی و وارداتی) تهیه گردید. فعالیت آنتی اکسیدانی توسط روش FRAP (Ferric Reducing Ability of Plasma) و محتوای فنولیک کل به کمک معرف فولین سیکالتو و توسط دستگاه اسپکتروفوتومتر اندازه گیری شد. با استفاده از منحنی استاندارد اسید گالیک غلظت کل ترکیبات فنولیک مورد سنجش قرار گرفت.                                                                                                                                                                                یافته ها: بیشترین محتوای آنتی اکسیدان تام و توتال فنول در ماءالشعیر شماره 2 به ترتیب µg/ml4/29 و µg/ml 5/80 بود. کمترین محتوای آنتی اکسیدان تام و توتال فنول در ماءالشعیر شماره 6 به ترتیب µg/ml 1/33 و µg/ml1/19 بود. میزان توتال فنول و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام در نمونه های داخلی و وارداتی تفاوت معنی داری با هم داشتند و نمونه های وارداتی محتوای آنتی اکسیدانی بالاتری داشتند. محتوای توتال فنولی ماءالشعیرهای داخلی در محدوده ی 4/18-1/10 میکرومولار و ماءالشعیرهای وارداتی در محدوده ی 4/33-1/58 میکرومولار بود. اما این دو گروه از نظر محتوای آنتی اکسیدانی تفاوت معنی داری با هم نداشتند. با مقایسه ی ماءالشعیرهای مالت دار کلاسیک و ماالشعیر های با طعم های مختلف مشاهده شد که محتوای توتال فنول و آنتی اکسیدان تام در نمونه های مالت دار کلاسیک بیشتر بود.                                                              بحث و نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد ماءالشعیرهای مالت کلاسیک به عنوان منبع بالقوه آنتی اکسیدان و توتال فنول می باشد.}, keywords_fa = {ظرفیت آنتی اکسیدان,توتال فنول,ماءالشعیر,وارداتی,داخلی}, url = {https://jh-per.halal.ac.ir/article_128735.html}, eprint = {https://jh-per.halal.ac.ir/article_128735_a9f99f951bac5feb9df27b5b3c09d4b0.pdf} }