تحلیل جایگاه رقابت پذیری مقصد گردشگری ایران مبتنی بر شاخص های WEF-TTCR

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس دانشگاه علامه طباطبایی(ره) ، تهران، ایران.

چکیده

سابقه و هدف: رقابت­پذیری مقصد گردشگری یک مفهوم پیچیده و چندبعدی است . انجمن جهانی اقتصاد (آمادگی شبکه ای) (WEF)، از سال 2007 اقدام به تهیه و ارائه گزارش­­های رقابت­پذیری گردشگری و اطمینان­بخشی به سفر و پاسخگویی به تقاضاهای سیستم­های حمل و نقلی می‌کند. این مقاله دربر دارنده راهبردهایی مبتنی بر شاخص­های مورد قبول بین­المللی به منظور دستیابی به مزیت رقابتی و افزایش توان رقابت­پذیری جهت توسعه گردشگری در ایران می­باشد.
نتایج: یافته­ های پژوهش نشان دادند که جایگاه رقابت­پذیری جهانی و منطقه­ای ایران از سال 2015 به بعد رشد صعودی را تجربه کرده است؛ هرچند این رشد بسیار کند می­باشد. همچنین درسال 2019 از میان 14 شاخص مورد بررسی، رتبه ایران در محیط کسب و کار، پذیرا بودن بین­المللی و زیرساخت حمل و نقل، زمینی و بندرگاهی دارای افت و وضعیت نامطلوبی نسبت به سال­های گذشته داشته ولی سایر شاخص­ها نسبتاً شرایط بهتری را تجربه نموده اند.
نتیجه‌گیری: آنچه که از مرور گزارش ­های رقابت­پذیری به دست آمد، وضعیت نامساعد رقابت­پذیری ایران در محیط گردشگری است، که نیازمند یک تغییر پارادایمی و تحول عملیاتی در ارکان نظام اقتصادی ـ سیاسی گردشگری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the position of IRAN tourism destination competitiveness based on the WEF-TTCR index

نویسنده [English]

  • Nasrin Matin
Department of Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabaei University Campus, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background and objective: Tourism destination competitiveness is a complex and multidimensional concept. The World Economic Forum (WEF) has been prepared and submit the reports about tourism competitive, travel assurance and respond to the transportation requests since 2007.This peper contains strategies based on internationally accepted indicators for the development of tourism in Iran with the aim of achieving a competitive advantage and increasing the competitiveness of Iran's tourism destination.
Results: The research findings showed that the position of global competitiveness and regions of Iran has experienced an upward growth since 2015, however, this growth is very slow. Also, among the 14 indicators studied, Iran's ranking in the business environment, international acceptance and transportation infrastructure, land and port with a decline and unfavorable situation in 2019 compared to previous years and in other indicators has experienced relatively better conditions.
Conclusion: What was obtained from the review of competitiveness reports was the unfavorable situation of Iran's competitiveness in the tourism environment that requires a paradigm shift and operational transformation in the pillars of the economic-political system of tourism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Tourism Destination Competitiveness
  • Travel & Tourism Competitiveness Index
  • Iran Tourism Destination