عوامل تأثیرگذار بر مقبولیت غذای حلال در بین غیر مسلمانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم قرآن دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی العالمیه، مشهد، ایران.

چکیده

تغذیه از ضروریات زندگی انسان بوده و هست. از نگاه اسلام، علاوه بر توجه به سالم بودن ظاهر غذا، برای جنبه‌های باطنی آن نیز باید اهمیت ویژه قائل بود؛ ازاین‌روست که در بحث تغذیه، واژه «حلال»، از مفاهیم مورد تأکید قرآن و سنت معصومین علیهم‌السلام است. اگرچه این مفهوم، معمولاً مربوط به مصرف‌کنندگان مسلمان است، اما امروزه با افزایش دغدغه سلامت در میان تمام مردم جهان، تجارت غذای حلال از ظرفیت بالایی در جذب غیرمسلمانان به‌عنوان بازار هدف برخوردار است. اکنون مفهوم حلال در مورد غذا، فراتر از یک ارزش مذهبی است و نشان‌دهنده بهداشت، پاکیزگی و کیفیت غذای مصرفی است. نوشتار حاضر با روش توصیفی به بررسی یک تحقیق میدانی انجام شده در بین غیر‌مسلمانان پرداخته است و می‌تواند این بینش را در تولیدکنندگان مواد غذایی حلال ایجاد کند که در صنعت غذای حلال، به مصرف‌کنندگان غیرمسلمان نیز به‌عنوان یکی از گروه‌ها در بازار هدف بنگرند. یافته‌ها همچنین می‌توانند درک بهتری از عوامل تأثیرگذار بر مقبولیت مفهوم مورد بحث در بازار ارائه کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Acceptance of Halal Food among Non-Muslim Consumers

نویسنده [English]

  • Ghulam Reza Rezaee
Department Quranic sciences Almustafa International University-Mashhad,mashhad,Iran.
چکیده [English]

Nutrition is a necessity of human life. From Islam's point of view, in addition to paying attention to the health of the appearance of food, its internal aspects is so important; therefore, in the discussion of nutrition, the word "Halal" is one of the concepts emphasized by the Qur'an and the infallible's narrations. So, Halal conceptcommonly concerns the Muslim consumers. However, with the raising concern on health, a halal foodbusiness today has huge potential in capturing non-Muslim as target market. The halal concept on food today isbeyond the understanding of religious values alone. It represents hygiene, cleanliness and the quality of the food consumed. The present paper uses a descriptive method and the result of the study may provide an insight to halal food producers to look into the non-Muslimconsumers as one of their target market in halal food industry. The findings may also provide better understanding onfactors influencing the market acceptance on the concept.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acceptability
  • Halal
  • Non-Muslims
  • Food trade
  • nutrition